חזרה לעמוד מאמרים

כמה פעמים ביום מומלץ לשתות קפה ?

אנשים רבים פותחים את היום עם כוס קפה. מה הפלא? הקפה מסיר בבת אחת את קורי השינה מהעיניים, נותן זריקת מרץ ומאפשר להתחיל את היום בערנות גבוהה. הקפאין אינו נמצא רק בקפה, אפשר למצוא אותו גם בתה, במשקאות אנרגיה, בקולה, בקקאו ובשוקולד. למעשה הוא החומר הפסיכו-אקטיבי הנפוץ ביותר בעולם, ורבים בעולם המערבי ובשאר מדינות העולם צורכים את המשקה הפופולרי, ביניהם גם ישראלים רבים הידועים בחיבתם לקפה.

יתרונות וחסרונות הקפאין

הקפאין נספג במהירות בגוף – תוך 15 עד 30 דקות בלבד. הוא מעלה את רמת הערנות, מפחית עייפות ומשפר ביצועיים קוגניטיביים. נוסף על כך, הוא מגביר את זרימת הדם למוח, ויכול להרגיע כאבי ראש. על פי מחקרים בשנים האחרונות, צריכה מתונה של קפאין עשויה להקטין את הסיכוי לחלות בסוגים מסוימים של סרטן, ולהפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, למחלות כבד, לסוכרת מסוג 2 ולדמנציה. מחקר נוסף שנערף לאחרונה מראה כי צריכת קפאין מתונה מקטינה סיכויי תמותה מוקדמת; החוקרים משערים כי נוגדי החמצון שיש במרכיבי הקפה מסייעים לכך.

יחד עם זאת, יש לדעת כי צריכה מוגברת של קפאין עלולה להשפיע לרעה על בריאותנו. צריכת יתר יכולה להעלות את לחץ הדם, ליצור סחרחורות ועצבנות, קשיים בהרדמות והתקפי חרדה. לכן, מומלץ להקפיד על צריכה מתונה של קפה, כ-3 עד 4 כוסות ביום.

כמה כוסות קפה מותר ביום

רשות המזון האירופאית ממליצה לצרוך עד 400 מ”ג ליום של קפאין למבוגרים, כלומר 4-3 כוסות קפה ביום. יש להתחשב כמובן במצב הבריאותי, בגיל וברקע הרפואי האישי של כל אחד ואחד. חשוב גם לתת את הדעת לאוכלוסיות מיוחדות, לדוגמה נשים בהריון, קשישים בעלי לחץ דם גבוה וכדומה. לנשים בהריון למשל, מומלץ לצרוך עד 200 מ”ג ביום. גם כמות הקפאין שצורכים ילדים ובני נוער נדרשת להיות מוגבלת, לא יותר מ-3 מ”ג לכל קילוגרם במשקל גופם, חשוב לדעת כי גם אם הילדים אינם שותים קפה, הם עדיין חשופים לקפאין דרך הקקאו, השוקו, השוקולד והתה.

כאשר אנחנו מכינים את המשקה הפופולרי במכונת הקפה הביתית, כדאי להקפיד על איכות הקפה, ומומלץ לרכוש קפסולות או פולים של קפה בריא ואיכותי. אנשי המקצוע ממליצים להפחית בכמות הסוכר, ולמי שרגיש למוצרי חלב מומלץ לשתות קפה שחור או להשתמש בתחליפי חלב.

כמה קפאין יש במשקאות השונים

שיעור הקפאין במשקה משתנה בהתאם לסוג הקפה ולסוג התערובת. לשם ההשוואה, בספל קפה שחור יש 200-150 מ”ג קפאין, בספל אספרסו שמכינים במכונת קפה לעסק יש 100-80 מ”ג, ובספל של קפה נטול קפאין יש 5-2 מ”ג. גם במשקאות השונים קיים פער ברמות הקפאין; בספל תה יש כ50-30 מ”ג, בכוס קולה יש 40 מ”ג, ובמשקה אנרגיה, כ-120 מ”ג.