חזרה לעמוד מאמרים

אספרסו – 10 עובדות שלא ידעתם על משקה הקסמים

בימינו, כאשר בבתים רבים תוכלו למצוא מכונת אספרסו ביתית, נהפך המשקה המעורר לחלק משגרת יומם של רבים מאיתנו. מה עוד יש לספר על המשקה המהביל, שעוד לא שמענו? הישארו איתנו ותופתעו לגלות.

אאוריקה! גילינו את הקפה

האגדה מספרת שהקפה התגלה לראשונה במאה התשיעית לספירה על ידי אתיופי, שעסק ברעיית צאן. הרועה חד העין הבחין כי עיזיו, המנומנמות בדרך כלל, הופכות לנמרצות לאחר שהן טועמות גרגרים אדמדמים הצומחים על עץ. הרועה לקח את הגרגרים לקדוש, שהפיק מהם את הקפה הראשון.

מלך הפופולריות

מסתבר שקפה הוא אחד המשקאות הפופולאריים ביותר בעולם, ובמהלך שנה נצרכות ברחבי כדור הארץ למעלה מ- 500 מיליארד כוסות קפה.

מה הקשר בין קפה ואמונה?

בתחילת המאה השבע עשרה, החלו לייבא דרך וונציה לאירופה קפה שגדל בערב הסעודית. נזירים שלא אהבו את החידוש האוריינטלי, דרשו מהאפיפיור להוציא את הקפה, בהיותו משקה מוסלמי, מחוץ לחוק. ברם, האפיפיור סירב, בטענה שמכיוון שהקפה כל כך טעים, יהיה זה חטא לגרום לכך שרק עובדי אלילים יוכלו ליהנות משתייתו.

קפה מחוץ לחוק

שתיית קפה הוצאה מחוץ לחוק במהלך ההיסטוריה האנושית במקומות ותרבויות שונים. באמצע המאה השבע עשרה, צ’ארלס השני, מי שהיה אז מלך אנגליה, אסר שתיית קפה – אך לאור מהומות שהתעוררו, בוטל האיסור לאחר פחות משבועיים. בשוודיה נאסרה שתיית קפה עד 1822, ואילו חכמי דת מוסלמים אסרו על שתיית קפה בארצות ערב במשך מאות שנים, בטענה שהקפה הוא משקה משכר.

האספרסו מוביל למוח ערני

במחקרים שנערכו בנושא, הסתבר שקפאין משפר את זרימת הדם למוח, מפחית את הפגיעה בתאים שתפקידם ייצור דופמין, משפר את הזיכרון, מונע התפתחות פרקינסון ומקטין את הסיכון להתפתחות דמנציה.

קפה קטלני

שתייה של 100 כוסות קפה ביום אחד נחשבת לקטלנית. מומלץ, אם כן, לא להגזים בצריכתו עד כדי כך.

באיזו מדינה נחשב האספרסו למצרך חיוני?

באיטליה, האספרסו נתון תחת רגולציה, מכיוון שהוא נחשב למרכיב חיוני בשגרת יומם של האיטלקים.

טוב לבריאות?

למרות הסברה הרווחת, מחקרים מראים כי קפה הוא בעל השפעה טובה על תפקוד הלב. שתיית עד שלוש כוסות קפה ביום נצפתה כמפחיתה את קצב הלב, וכמפחיתה את הסיכון להתקף לב. בנוסף, מחקרים הראו שקפה יכול להגן מפני שבץ מוחי.

אספרסו כמשקה נוגד דכאון!

בהיותו משקה מעורר וממריץ, הקפה מעלה את החיוניות ומשפר את מצב הרוח. כל אלו תורמים להיותו משקה אנטי דכאוני.

אז כמה קפה אנחנו באמת שותים?

צריכת הקפה הממוצעת לאדם בגילאי 25 עד 64 בישראל היא 177.9 מיליגרם, שהם כארבע וחצי כוסות אספרסו ארוך ביום. אפשר בביטחון לאמר שאנחנו אומה אוהדת קפה.