חזרה לעמוד מאמרים

אספרסו – מעיין חיים נובע

משקה הקפה מוכר בעולם מזה מאות בשנים ומכינים אותו בשיטות רבות, כמו למשל קפה בוץ או קפה פילטר. השיטה להכנת אספרסו פותחה בתחילת המאה ה-20 בצרפת, כאשר הזרימו מים בלחץ גבוה דרך פולי קפה דחוסים וראו כי מתקבל משקה מרוכז בעל ארומה חזקה. מכונת הקפה הראשונה לייצור אספרסו פותחה באיטליה, והיא נותרה עד היום מעצמת קפה מובילה.

משקה האספרסו הנעשה באמצעות מים רותחים בלחץ גבוה, נחשב לבעל קרמה עשירה וגבוהה בהשוואה למשקאות קפה אחרים, בזכות החליטה בלחץ. אחוז הקפאין בו גבוה יותר והוא משמש כבסיס להכנת משקאות קפה אחרים, כגון קפוצ’ינו ולאטה או מוגש כמו שהוא בריכוזים שונים, כגון אספרסו כפול, אספרסו ארוך או קצר וכך הלאה.

הכנת אספרסו במכונת קפה

טעם האספרסו ואיכותו מושפעים מגורמים שונים, כשהעיקרי ביניהם הוא כמובן סוג פולי הקפה מהם חולטים את המשקה. תערובת הקפה מורכבת מתערובת של פולי קפה מסוג רובוסטה ומסוג ערביקה והיחס ביניהם בתערובת קובע את טעם המשקה המתקבל. נוסף על כך, מה שקובע את טעם הקפה הם המים ושכבת הקרמה (שכבת הקצף הנוצרת עם ההכנה של האספרסו).

כדי לקבל אספרסו איכותי כדאי להשתמש במכונת קפה מקצועית, שבה אפשר לשלוט על לחץ המים והטמפרטורה שלהם. מכונות קפה נבדלות זו מזו בפונקציות שהן כוללות, למשל מכונת אספרסו שכוללת גם טחינה של פולי הקפה ויש שמבצעת את כל התהליך – מהשלב הראשון של הטחינה ואף את הקצפת החלב ומזיגתו לכוס. אספרסו איכותי מתקבל הן ממכונת קפה המפיקה את הקפה באמצעות קפסולות שונות, והן באמצעות מכונת קפה המפיקה את הקפה מפולי קפה הנטחנים במקום. אך כמובן שהמשקה החזק, המעורר והארומטי ביותר יתקבל מפולי קפה טריים שנטחנו במקום, מספר רגעים לפני הכנת משקה האספרסו.

תפקידו של האספרסו בחיי היום יום

באירופה נהגו לשתות קפה כבר לאורך המאה ה-20 והטמפלרים שהגיעו ארצה הביאו עמם מכונת אספרסו והכינו קפה אספרסו כפי שהם אוהבים. בישוב באותו זמן, שתו קפה שחור ובהמשך נס קפה. בשנות ה-70 חדר המנהג לשתות אספרסו גם לישראל ומאז ועד היום מכינים ישראלים רבים, אספרסו באמצעות מכונת אספרסו ביתית אם פשוטה או יוקרתית.

המנהג לשתות אספרסו מקובל במהלך שעות העבודה במשרדים וקשה כיום למצוא משרד בישראל שאין בו מכונת אספרסו, הן מכונות המפיקות קפה מקפסולות והן מכונות המפיקות קפה מקפה טחון במקום. במיודח מכבב האספרסו שואר משקאות הקפה המסבוססים עליו בפגישות עבודה ועסקים שונות, כאשר סוג וחוזק הקפה לעיתים מהווה סממן חברתי ונושא לדיון . אנשים אוהבים גם לשתות אספרסו בבוקר כדי להתעורר ובמהלך פגישות אישיות.

הכנת האספרסו יכולה להוות טקס של ממש ויותר אנשים מבקשים ללמוד את אמנות הכנת האספרסו, כדי להתמצא בשלבי הכנת האספרסו, להכיר את סוגי פולי הקפה וליהנות ממשקה טעים ומעורר במיוחד.