חזרה לעמוד מאמרים

מכונת קפה לבית

עם הנתונים פשוט אי אפשר להתווכח. מדי שנה נמכרות בישראל כ-30,000 מכונות קפה וארבע מכל חמש מכונות נרכשת על ידי לקוחות פרטיים. הטרנד הלוהט של המשקה הוותיק, אשר התודעה לגביו נמצאת גם כך במגמת עליה מתמדת, כובש עוד ועוד בתים בישראל. זאת, בין השאר בזכות כניסתם של יבואנים רבים לענף אשר מציעים מגוון רחב של מכונות קפה ביתיות משלל דגמים, סוגים, עיצובים ואיכויות.

את ההתפתחות בתרבות הקפה בישראל ניתן לזקוף בעיקר ל-20 השנים האחרונות. אולם, קיימת בהחלט מגמה מעניינת אשר אפשר לשים אליה לב עם כניסתן של מכונות קפה ביתיות לנוף הישראלי. מאז תחילת שנות ה-2000 חלה עלייה של ממש בנוכחות ישראלים בבתי קפה ובפתיחתם של בתי קפה ברחבי הארץ. אפשר לציין בעניין זה את צמיחתן האדירה של רשתות קפה ישראליות כמו ארומה, ארקפה, קפה ג’ו ועוד.

במילים פשוטות, הישראלים הפסיקו להתפשר והם רוצים רק קפה משובח ועשוי היטב. הביקוש הרב לקפה איכותי צבר תאוצה וכיום כל אזרח בישראל יכול ליהנות מכוס קפה מצוינת כמעט בכל מקום (לרבות בחנויות נוחות, מסעדות מזון מהיר וכדומה). עם העלייה בצריכת הקפה, חלה במקביל גם עליה במודעות לגבי סוגי הקפה השונים. כמעט כל צרכן קפה בישראל יודע בדיוק איך הוא אוהב את האספרסו שלו – עם חלב, חם/רותח, ללא קצף, כפול, חלש וכו’. מכאן, היה זה רק עניין של זמן עד אשר כל אחד מאיתנו יוכל לקנות לעצמו מכונת קפה לבית. והנה, נולדה מהפכה.

מהפכת הקפה הביתית התחילה, כמו כל מהפכה, עם “משוגעים לדבר” בלבד אשר רכשו לעצמם מכונת אספרסו מקצועית הביתה. אט אט, הבשורה נפוצה כמו אש בשדה קקאו ונכון להיום נמכרות בישראל בכל שנה כ-25,000 מכונות קפה ביתיות. יתרה מזו, מומחים בענף מעריכים כי התופעה רק תלך ותתרחב כאשר מכונת קפה ביתית תהפוך במהירה לסטנדרט.

אלו מכונות קפה ביתיות זמינות כיום בשוק?

לקוח אשר מעוניין לרכוש מכונת קפה בישראל בשנת 2022 עומד בפני מבחר אדיר של דגמים, עיצובים, איכויות, פונקציות וכמובן מחירים. ישנם דגמים אשר מכינים את המשקה על בסיס קפסולות ייעודיות, ויש אחרים הטוחנים בעצמם את הפולים עם מטחנה Built-In. חשוב להדגיש כי השימוש בקפסולות מציע אמנם מגוון רחב של טעמים אך טמונה בחובו כבילות מסוימת למוצר הספציפי. ממש כפי שחברות אשר מייצרות מדפסות דיו משווקות במקביל מחסניות דיו ייעודיות, חברות המשווקות מכונות קפה על קפסולות מגדילות את רווחיהן על בסיס תלות הצרכן בקפסולה הספציפית. הרווח מהקפסולות הוא כה משמעותי עד כדי כך שיש בשוק אפילו חברות המציעות מכונת קפה ביתית חינם (ומחייבות רק על הקפסולות). לעומתן, משווקות בישראל גם מכונות קפה ביתיות על פולים המאפשרות לצרכן לבחור את טעמי הקפה האהובים עליו מבלנדים בהרכבה אישית.

הסגנון המיוחד של מכונת קפה ביתית על פולים טריים איננו מהווה רק שדרוג של הקפה מבחינת מניפת הטעמים האופציונאלית, אלא גם רלבנטי לסוגיית המחיר. בעוד עלותה של קפסולת קפה מוערכת בכ-2-2.5 ₪, עלות כוס קפה מפולים טריים איננה חוצה בדרך כלל את רף ה-1.7 ₪ (הנתונים נכונים לשנת 2015). פרמטר חשוב נוסף אשר יש להכיר בעת בחירת מכונת קפה ביתית הוא האפליקציות במכשיר. ככל שמכונת הקפה איכותית ומתקדמת יותר, וככל שהיא כוללת יותר פונקציות מתקדמות, כך החוויה היומיומית של הקפה הביתי משתפרת במידה ניכרת. למשל, ניתן ליהנות כיום ממכונת קפה אוטומטית לבית המפיקה בלחיצת כפתור אחת כוס קפה מכל סוג (כולל קפוצ’ינו עם חלב מוקצף, לאטה מקיאטו בצבעים, אספרסו מקיאטו מוכתם במעט חלב חם וכדומה).

פרמטרים רבים נוספים מבדילים את מכונות הקפה השונות זו מזו. לדוגמה, היקף התחזוקה הדרוש לטובת שמירה על איכות הקפה לאורך זמן, מנגנוני בקרה עצמאיים אשר מסוגלים לבצע ניקוי אוטומטי, פילטרים איכותיים המשמרים את המערכת הפנימית ועוד. בנוסף, בעת רכישת מכונת קפה ביתית מומלץ שלא להתפשר ולרכוש מותג מוביל המציג אמינות ועמידות.

יורה – מותג שוויצרי המציג מכונות קפה לבית בגימור אירופאי ובסטנדרטים בלתי מתפשרים

בין המותגים היוקרתיים אשר הגיעו לישראל בשנים האחרונות בענף מכונות הקפה הביתיות, חברת יורה (Jura) השוויצרית מצאה לעצמה מקום של כבוד. מכונות הקפה של יורה מציגות פלאי הנדסת אנוש בזכות מערכת אוטומטית לחלוטין המאפשרת לכל אחד להכין כוס קפה מותאמת אישית בלחיצת כפתור.

המכונות האוטומטיות של יורה מאובזרות עם מטחנה ועובדות על בסיס פולים טריים בלבד. הצרכן יכול (וצריך) לבחור את בלנד הקפה האהוב עליו, ויורה משווקת גם דגמי מכונת קפה לבית עם שתי מטחנות (ליצירת בלנדים על ידי הלקוח). מנגנון התפעול של המכונות מתגאה בפונקציונאליות מרשימה ואיננו מוותר כהוא זה על חוויית משתמש ידידותית. זאת ועוד, מכונות הקפה של יורה זוכות מדי שנה בפרסי העיצובים הנחשבים ביותר בענף והן מתאימות לכל מטבח ולכל חלל בבית.